ردیابی خودرو سرقتی

ردیابی خودرو سرقتی

 

 

ردیابی خودرو سرقتی با استفاده از ردیاب خودرو

ردیابی خودرو سرقتی یکی از هزاران کاربرد سامانه‌های مدیریت ناوگان خودرویی است. به طور کلی می‌توان کاربری سامانه مدیریت ناوگان و ردیاب خودرو را به دو دسته کلی مدیریتی و شخصی تقسیم‌بندی کرد. کاربران سازمانی و مدیران می‌تواند واحد نقلیه و ناوگان سازمانی را در چهار بعد خدماتی، کنترلی، اقتصادی و مدیریتی تحلیل کرده و با توجه به داده‌ها و اطلاعات دریافتی برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمانی را اتخاذ کنند.

در این مقاله یکی از مهمترین کاربردهای سامانه‌های مدیریت ناوگان و ردیابی خودرو یعنی ردیابی خودرو سرقتی و نحوه یافتن خودرو دزدیده شده مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کاربردهای سامانه مدیریت ناوگان و ردیاب خودرو برای کاربران و خودروهای شخصی

همواره با شنیدن لغت “ناوگان”، مجموعه‌ای از خودروها در ذهن شنونده نقش می‌بندد. به همین دلیل تصور عموم از سامانه‌های مدیریت ناوگان، نرم‌افزاری است پیچیده که تنها کاربران آن مدیران سازمان‌هایی هستند که بیش از ۳۰ خودرو و راننده را مدیریت می‌کنند.

ابتدا لازم است به این تصورات نادرست پایان دهیم. اگر به مزایای استفاده از سامانه‌های مدیریت ناوگان و ردیابی خودرو دقت کرده باشید، قطعا متوجه شده‌اید که کاربری آن برای مجموعه‌ای از خودرو‌ها، منافاتی با نیاز صاحبان خودروهای شخصی ندارد.

 

به این جملات دقت کنید:

  1. سامانه مدیریت ناوگان و ردیابی خودرو این امکان را برای مدیران فراهم می‌کند که ناوگان خود را ردیابی کرده و از خط مسیر طی شده توسط آن‌ها آگاهی پیدا کنند.
  2. مدیران نقلیه سازمان‌ها می‌توانند با رسم محدوده‌های جغرافیایی، پروژه‌های سازمانی را تعریف کرده و از زمان ورود و خروج ناوگان به این محدوده‌ها آگاه شوند.
  3. هزینه‌های سوخت مصرفی و تعمیرات و نگهداری در سازمان‌ها با به کارگیری سامانه‌های مدیریت ناوگان و ردیابی خودرو کاهش می‌یابد.
  4. با به کارگیری سامانه مدیریت ناوگان و ردیابی خودرو می‌توان از زمان سررسید بیمه و مالیات ناوگان آگاهی پیدا کرد و از جریمه‌های ناشی از فراموشی تمدید بیمه جلوگیری کرد.
  5. کاهش ترافیک و تصادفات حاصل از رانندگی تهاجمی، با تحلیل رفتار رانندگان و امتیازدهی به آن‌ها، یکی دیگر از کاربردهای سامانه‌های مدیریت ناوگان و ردیابی خودرو است.

جملات فوق را خواندید؟ کافی است کلمات “سازمان” و “مدیران” را از جملات عنوان شده حذف کنید. با این کار به کاربرد سامانه مدیریت ناوگان و ردیابی خودرو برای خودروهای شخصی می‌رسید.

 

 

در دنیای خودروهای سرقتی چه می‌گذرد؟

طبق آمار ارائه شده توسط کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم در سال ۱۳۹۶،  بیش از ۸۰ هزار خودرو در سال‌های پیش به سرقت رفته و هیچ‌گاه پیدا نشدند. همچنین به طور میانگین در هر ساعت ۶ خودرو دزدیده می‌شوند که در صورت عدم بازیابی آن در کوتاهترین زمان، این خودروها اوراق شده و قطعات آن‌ها در بازارهای مرزی به فروش می‌رسد.

 

 

چگونه می‌توان خودرو سرقتی را در کمترین زمان یافت و از اوراق شدن آن جلوگیری کرد؟

عوامل بسیاری در سرقت خودروها موثر است. از مهمترین این عوامل می‌توان به ضعف ایمنی خودرو اشاره کرد. هنگامی که خودرو دزدیده می‌شود یافتن خودرو بزرگترین دغدغه صاحب خودرو است. از کار انداختن دزدگیر و قفل فرمان و پدال برای سارقان مبتدی و حرفه‌ای به راحتی امکان‌پذیر است. همچنین تماس با پلیس و طی کردن مراتب اداری و طرح شکایات بسیار زمان‌بر است. پس با استفاده از ردیاب و ردیابی خودرو سرقتی می‌توان شاهد کاهش چشمگیری در سرقت ناوگان بود.

 

نحوه به کارگیری ردیاب خودرو به منظور ردیابی خودرو سرقتی

اولین چالش، نحوه و مکان نصب ردیاب خودرو است. ردیاب خودرو باید قسمتی از خودرو نصب شود که نه تنها توسط سارقان قابل دیدن نباشد بلکه امکان از کار انداختن آن نیز وجود نداشته باشد. به این منظور باید ردیاب آنتن و باتری داخلی داشته باشد آنتن خارجی و اتصال ردیاب به سیستم برق خودرو باعث می‌شود ردیاب نصب شده در مسیر دید همگان قرار داشته باشد. همچنین سارقان به قطع سیستم برق خودرو می‌پردازند و ردیاب را از کار می‌اندازند.

اندازه ردیاب و امکان نصب آن در فضاهایی که قابل دسترس نباشد نیز از نکات مهمی است که باید به آن دقت کرد. در نتیجه ردیاب‌های plug &  play برای جلوگیری از سرقت مناسب نیستند چرا که سارق به راحتی می‌تواند آن را از سیستم خودرو جدا کند. امکان نصب رله قطع کن یکی از مزایای ردیاب‌هاست. به این دلیل که به راحتی می‌توان با دریافت هشدار روشن شدن خودرو به وسیله موبایل و سیستم، خودرو را از راه دور خاموش کرد و سیستم برق آن را از کار انداخت. ردیابی کردن و دریافت خط مسیر بدون قطع شدن ارتباط نیز از ابتدائی‌ترین مزایای ردیاب‌هاست که می‌توان هنگام سرقت نیز از آن استفاده کرد.

 

در نهایت

اگر از نظر شما هزینه‌های سیستم‌های ردیابی برای تامین امنیت خودرو زیاد است، بهتر است به امکاناتی دقت کنید که این سیستم در اختیارتان قرا می‌دهد. قطعا به این نتیجه می‌رسید که امکانات سیستم ردیابی قابل مقایسه با دزدگیر و قفل فرمان و پدال نیست.

سامانه ردیابی خودرو و مدیریت ناوگان شرکت دلفین

سامانه ردیابی خودرو و مدیریت ناوگان شرکت دلفین

 

معرفی سامانه ردیابی خودرو دلفین

سامانه ردیابی خودرو به طور کلی برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به موقعیت ناوگان خودرویی و مصورسازی آن‌ها بر روی نقشه طراحی شده است. در این مقاله سامانه ردیابی خودرو دلفین به صورت مختصر معرفی شده و ماژول‌های آن مورد بررسی قرار گرفته است.

 

تفاوت سامانه ردیابی خودرو و مدیریت ناوگان دلفین

سامانه دلفین به دو بخش اصلی سامانه ردیابی خودرو و سامانه مدیریت ناوگان تقسیم می‌شود. ردیابی پایه‌ای‌ترین خدمتی است که از طریق سامانه مدیریت ناوگان دلفین در اختیار صاحبان ناوگان قرار می‌گیرد.

 

اما سامانه مدیریت ناوگان دلفین چیست؟

وقتی خودروهای یک سازمان به ردیاب‌ها تجهیز می‌شوند و مدیران از طریق سامانه نرم‌افزاری علاوه بر ردیابی، افزایش بهره‌وری و مدیریت کلیه ابعاد ناوگان را مد نظر قرار می‌دهند در واقع آن‌ها از سامانه مدیریت ناوگان استفاده می‌کنند. ردیاب‌ها و نرم‎‌افزارهای یکپارچه شده با آن‌ها هم یک خودرو و هم مجموعه‌ای از ناوگان را قابل بررسی و مدیریت می‌کنند. حجم بالای گزارشات کاغذی و عدم کنترل صحت آن‌ها، مدیران ناوگان سازمان‌ها را ملزم به استفاده از سامانه ردیابی خودرو و مدیریت ناوگان کرده است.

 

قابلیت‌های سامانه ردیابی خودرو دلفین

یکی از ویژگی‌های قابل توجه این سامانه ارایه خط مسیر و کارکرد است. صاحبان ناوگان می‌توانند با تعیین بازه زمانی مورد نظر خود، دسته‌بندی خودروها، به راحتی خط مسیر ناوگان را بر روی نقشه دریافت کنند. همچنین جداول موجود در این سامانه، کارکرد خودرو که شامل زمان روشن بودن، زمان خاموش بودن، سرعت، مدت زمان کارکرد و مسافت طی شده را در مسیر مشخص شده دریافت کنند.

 

 

یکی دیگر از قابلیت‌های این سامانه شبیه‌سازی حرکت خودرو است. در این بخش نیز کاربران می‌توانند با تعیین زمان مورد نظر خود و مشخص کردن خودرو، مسیر حرکت خودرو را به صورت شبیه‌سازی شده دریافت کنند.

 

 

در قسمت ردیابی کلیه ناوگان در نقشه قابل مشاهده بوده و مسیر حرکت آن‌ها و حتی تغییر جهت‌ها نیز قابل دیدن است.

 

 

مدیریت سفر نیز در سامانه ردیابی خودرو، امکان‌پذیر است. عملکرد ناوگان به ۵ دسته کلی توقف موقت، متوقف، کارکرد درجا، رانندگی و قطع ارتباط تقسیم می‌شوند. با مشخص کردن خودرو می‌توان سفرها، کارکرد، نمودارهای مربوط به وزن، دما ، سوخت و رفتار راننده را دریافت کرد.

 

 

مزایای سامانه ردیابی خودرو

  • آگاهی از موقعیت رانندگانی که برای ماموریت‌های مهم و پرخطر اعزام شده‌اند.
  • امکان پرداخت بر اساس کارکرد خودرو و کاهش بخشی از هزینه‌های سازمانی
  • ردیابی ناوگان خودرویی و دریافت خط مسیرهای قابل استناد به رانندگان
  • جلوگیری از ارتکاب جرایم و استفاده‌های شخصی از ناوگان سازمانی
  • آگاهی از موقعیت لحظه‌ای ناوگان سازمانی و شخصی
  • کاهش میزان سرقت خودرو

ردیابی خودرو با موبایل (موبایل به عنوان ردیاب یا اپلیکیشن‌های موبایلی)

ردیابی خودرو با موبایل (موبایل به عنوان ردیاب یا اپلیکیشن‌های موبایلی)

 
 

 

ردیابی خودرو با موبایل

ردیابی خودرو با موبایل دو تصور متفاوت در ذهن کاربران ایجاد می‌کند. اولین حالت استفاده از موبایل‌ها به جای ردیاب‌ها و دیگری استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل پایه برای دریافت داده‌های ردیاب‌‌ها است. در این مقاله معایب استفاده از موبایل به جای ردیاب، در ادامه کاربرد اپلیکیشن‌های موبایل پایه ردیابی و در نهایت نرم‌افزار موبایلی مدیریت ناوگان و ردیابی دلفین معرفی شده است.

 

معایب ردیابی خودرو با موبایل ((به کارگیری موبایل به عنوان ردیاب))

با توجه به اینکه تعداد افرادی که از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند به صورتی صعودی و با سرعت در حال افزایش هستند

 

همچنین امروزه تلفن‌های هوشمند قابلیت پوشش بسیاری از نیازها را دارند. بسیاری از شرکت‌ها با طراحی نرم‌افزارهایی که می‌توان موبایل را به یک ردیاب تبدیل کرد، به قابلیت‌های موبایل‌ها و تلفن‌های هوشمند افزوده‌اند و ردیابی خودرو با موبایل را امکان‌پذیر کرده‌اند.

 

 

اما مشکل اساسی گوشی‌های هوشمند این است که...

 تنها به عنوان ردیاب خودرو مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. کار اصلی آن‌ها برقراری تماس، چت کردن و ارسال پیام، عکس گرفتن…است. پس موبایل‌ها قابل حمل هستند به عبارتی راننده می‌تواند درون خودرو نباشد و موبایل را از خودرو خارج کند. در واقع این راننده است که ردیابی می‌شود نه خودرو.

یکی از مزیت‌های ردیاب‌های خودرو و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ردیابی، دسترسی ۲۴ ساعته به اطلاعات است. ردیاب‌ها باید قابلیت ارسال اطلاعات به صورت  ۲۴ ساعته را داشته باشند. موبایل‌ها این توانائی را ندارند. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان تلفن‌های همراه هوشمند به دنبال راهکارهایی جهت بهینه‌سازی عمر باطری گوشی هستند.

 

عدم دسترسی ۲۴ ساعته به اطلاعات...

یکی از مزایای موبایل‌ها طولانی بودن مدت زمانی است که موبایل بدون نیاز به شارژ مجدد قابل دسترسی است. در نتیجه روشن بودن ۲۴ ساعته گوشی آن هم در حالیکه علاوه بر خدمات پایه مثل برقراری تماس و ارسال پیامک، به عنوان ردیاب خودرو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند باعث می‌شود موبایل یا دائم نیاز به شارژ داشته باشد که عمر باطری را کوتاه می‌کند و یا خیلی زود خاموش خواهند شد که در این حالت نیز خدمات ردیابی قابل ارائه نخواهد بود.

از دیگر محدودیت‌های ردیابی با موبایل عدم امکان اتصال موبایل با تجهیزاتی مثل سنسورها و ECU خودرو است.

 

مقرون به صرفه نبودن موبایل‌ها...

از دیگر معایب استفاده از موبایل به عنوان ردیاب، می‌توان به مقرون به صرفه نبودن آن‌ها اشاره کرد. امروزه کمترین هزینه‌‌ای که برای خرید گوشی‌های هوشمند پرداخت می‌شود مبلغی بالغ بر یک میلیون تومان است. این در حالی است که بهترین ردیاب‌های موجود در بازار که کلیه نیازهای مشتریان را پوشش می‌دهند خیلی کمتر از یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. پس ردیابی با موبایل مقرون به صرفه نیست.

 

ردیابی خودرو با موبایل ((اپلیکیشن‌های موبایل پایه))

امروزه برنامه‌‌های کاربردی وجود دارند که قادر هستند با ردیاب‌های متصل به خودروها یکپارچه شده و اطلاعات ردیاب‌ها را در قالب نمودارها و جداول در اختیار مدیران قرار دهند.

سامانه مدیریت ناوگان امروزه در سازمان‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقلی، به صورت گسترده و وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که مدیران مایل به ردیابی ناوگان و مدیریت کردن آن‌ها در کلیه موقعیت‌های متفاوت باشند، نیازمند نرم‌افزارهای موبایل پایه می‌باشند که در تمامی شرایط ((در حال رانندگی، در منزل، در تعطیلات)) نیز نیاز مدیران را برطرف کنند.

نرم افزارهای موبایلی با قابلیت‌های مختلفی قابل دسترسی هستند و شرکت‌ها با توجه به امکانات سرور اصلی می‌توانند اپلیکیشن موبایلی خود را در اختیار مشتریان قرار دهند.

 

 

 

ردیابی خودرو با اپلیکیشن موبایلی دلفین ((وینا))

نرم‌افزار موبایلی مدیریت ناوگان دلفین، با ارائه کلیه اطلاعات سفر، کارکرد، رویدادها، تعمیرات و نگهداری، تحلیل ر فتار راننده، کنترل آیتم‌های سوخت ، وزن و دمای یخچال خودرو، دسترسی به داده‌ها را در تمامی موقعیت‌های زمانی و مکانی برای مدیران امکان‌پذیر کرده است. این نرم‌افزار سیستم عامل‌های android  و IOS را پشتیبانی می‌کند.

  1. ردیابی و نمایش مسیر حرکت خودرو بر روی نقشه‌های آنلاین
    • تنظیم آیتم‌های ردیابی، عملکرد و دریافت گزارش طبق تنظیمات اولیه
  2. گزارش سفر به تفکیک هر خودرو به صورت لیست خودروها
    • نمایش اطلاعات مربوط به زمان قطع ارتباط، مدت زمان کارکرد درجا و پارک، مدت سفر و مسافت‌های پیموده شده با توجه به گروه خودروهای انتخابی
  3. مدیریت آیتم‌ها
    • دریافت گزارش سفر با مدیریت آیتم‌ها و انتخاب شاخص‌های مورد نیاز مثل دمای موتور، دور موتور…
  4. تحلیل رفتار راننده و نمایش اطلاعات رانندگان
    • نمایش اطلاعات رانندگان و رتبه‌بندی آن‌ها با توجه به امتیازهای کسب کرده در آیتم‌های تنظیم شده توسط کاربر
  5. گزارش سفر در محدوده جغرافیایی
    • اعلام زمان ورود و خروج به محدوده، تشخیص در حالت تصادف و بوکسل بودن ناوگان، قطع GPS و اطلاعات کارکرد
  6. گزارش‌های تعمیرات و نگهداری
    • دریافت گزارشات مربوط به سر رسید بیمه و تعویض اقلام مصرفی خودرو با توجه به داده‌های ثبت شده در نرم‌افزار مرکزی

تن کیلومتر، نحوه محاسبه آن و بررسی چالش‌ها و مزایای طرح

تن کیلومتر، نحوه محاسبه آن و بررسی چالش‌ها و مزایای طرح

 

 

 

امروزه رانندگان وسایل نقلیه از تاکسی‌های شهری تا کامیون‌ها و خودروهای سنگین در دو جبهه مجزا از یکدیگر می‌جنگند. اولین و مهمترین جبهه تامین معیشت روزمره زندگی است و دیگری که کاملا جبهه اول را تحت تاثیر قرار می‌دهد نگهداری از خودرو و پرداخت هزینه‌های اقلام مصرفی از جمله سوخت، لاستیک، روغن، بیمه و غیره می‌باشد.

 

دلایل اعتصاب اخیر کامیونداران

اگر به دلایل اعتصاب اخیر کامیونداران دقت کنیم می‌بینیم یکی از مهمترین دلایل آن‌ها گران شدن هزینه‌های نگهداری ناوگان خودرویی در عین حال عدم افزایش واقعی کرایه و وجود رانت بین صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقلی است. از طرفی هر بار بیانیه افزایش ۲۵ درصدی قیمت باربری اعلام می‌شود بسیاری از شرکت‌ها این افزایش را اعمال نمی‌کنند. یکی دیگر از خواسته‌های به حق رانندگان، توزیع عادلانه بار است.

 

 

نقش دولت در تعیین عادلانه کرایه حمل بار

حمایت دولت، شاه کلید حل مشکلات رانندگان است. پیرو نارضایتی‌های پیش آمده نمایندگان دولت و صنف رانندگان برای تعیین نرخ کرایه با فرمول تن بر کیلومتر با یکدیگر مذاکره کردند. به این دلیل که کامیونداران خواستار تعیین نرخ با یک صورت‌بندی مشخص و ثابت بودند. تاکنون دولت در زمان‌های مختلف با وعده پیاده‌سازی شرایطی برای عادلانه کردن کرایه، همواره نشست‌های مختلفی را برگزار کرده است که خوشبینانه‌ترین نتیجه آن نهایت افزایش ۲۵ درصدی کرایه حمل بار بوده است. اما کامیونداران معتقد هستند افزایش قیمت اقلام مصرفی ناوگان و زندگی شخصی بیش از ۲۵ درصد است و معیشت رانندگان را پوشش نمی‌دهد. با درخواست رانندگان به محاسبه کرایه‌ها بر اساس تن بر کیلومتر دولت فرصتی دو ماهه برای پیاده‌سازی این روش از کامیونداران درخواست کرده است.

 

آن‌چه در این مقاله خواهید خواند...

در این مقاله ابتدا تعریف معیار تن بر کیلومتر ارائه شده است. در فرمول ارائه شده مسافت، وزن و تعرفه شاخص‌هایی هستند که با هر تغییر کرایه را تحت تاثر قرار می‌دهند. به همین دلیل در ادامه متن ابزارهای اندازه‌گیری مسافت و وزن معرفی شده و پارامترهای تعیین کننده تعرفه نیز به صورت کامل و جامع بررسی شده است.

در نهایت مزایای اجرای طرح تن بر کیلومتر بیان شده است.

 

تن بر کیلومتر چیست؟ و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

کرایه حمل یک تن محموله به ازای یک کیلومتر جابه‌جایی را تن بر کیلومتر می‌گویند.

روش محاسبه قانون تن بر کیلومتر در کشورهای اروپائی و آمریکائی بر اساس فرمول زیر است:

کرایه حمل: مسافت پیموده شده * وزن بار * کرایه پایه یک تن بر یک کیلومتر * ضریب مسئولیت بر اساس ارزش کالا و خطر حمل یا بزرگتر بودن بار نسبت به حالت استاندارد

برای محاسبه فرمول فوق باید میزان هزینه تردد یک دستگاه کامیون از مبداء تا مقصد مشخص شده، سود سرمایه‌گذاری ((ارزش ناوگان)) به همراه دستمزد راننده به آن اضافه شود و در نهایت با یک سود مناسب که همان تعرفه است و هنوز تعیین نشده است، جمع بسته شود.

 

 

 

در چه صورت سود بیشتری شامل حال رانندگان می‌شود؟

بر اساس فرمول فوق دو شاخص مسافت و وزن بار رابطه کاملا مستقیم دارند با میزان کرایه حمل. به عبارتی در صورتی که هر یک از این دو پارامتر افزایش یابد به تناسب آن‌ها کرایه حمل نیز افزایش خواهد یافت. پس با توجه به این جمله، رانندگان برای دریافت سود بالاتر باید به دنبال محموله‌های سنگین‌تر در مسافت‌های طولانی‌تر باشند.

اما واقعیت چیز دیگری است.

پارامترهای پنهانی وجود دارد که در فرمول فوق در نظر گرفته نشده است اما تاثیر مستقیمی بر میزان سود مورد توجه رانندگان خواهد داشت.

 

پارامترهای تعیین کننده میزان سود نهایی

سوخت مصرفی، روغن مصرفی، لاستیک، بیمه، حقوق رانندگان، تعمیرات و نگهداری و استهلاک خودرو و کاهش قیمت بر اثر افزایش عمر کامیون از جمله شاخص‌هایی هستند که به ظاهر بر میزان کرایه تاثیر ندارند اما سود نهایی را با تغییرات بسیاری مواجه خواهند کرد.

ابتدا محاسبه می‌کنیم که در صورتی که یک کامیون ۱۸ چرخ، یک تن محموله را در مسافت یک کیلومتر جا به جا کند هر یک از پارامترهای فوق چه میزان هزینه را ایجاد می‌کنند.

 

سوخت مصرفی...

هزینه سوخت مصرفی یک کامیون ۱۸ چرخ با بار یک تن در حالی که مسیری به مسافت یک کیلومتر را طی می‌کند برابر با ۸۱ ریال می‌باشد.

فرمول محاسبه=میزان سوخت مصرفی یک خودرو سنگین به ازای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر مسافت * قیمت سوخت در تاریخ مورد نظر / ظرفیت باربری خودرو به تن

طبق اطلاعات به دست آمده از سامانه مدیریت ناوگان دلفین طی یک سال گذشته میزان سوخت مصرفی خودروهای مختلف در ۱۰۰ کیلومتر متفاوت بوده است به طور مثال

بنز آکسور به ازای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر مسافت ۳۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند. با توجه به فرمول فوق میزان سوخت مصرفی آن در یک کیلومتر با بار یک تن برابر است با ۶۴ ریال

میزان سوخت مصرفی رنو در یک کیلومتر مسافت برابر است با ۷۳ ریال

میزان سوخت مصرفی خودروهای ۲۲ تنی قدیمی نیز بالاتر بوده و عددی برابر با ۶۱ ریال است.

 

روغن مصرفی...

روغن خودروهای سنگین باید پس از طی کردن ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت، بدون توجه به وزن بار، تعویض شود. هزینه روغن مصرفی به ازای هر ۱۰۰۰ کیلومتر برابر با ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ریال می‌باشد. در نتیجه میزان سوخت مصرفی یک خودرو ۲۲ تنی در یک کیلومتر مسافت با بار یک تن برابر است با ۴۵ ریال

فرمول محاسبه: هزینه تعویض روغن مصرفی بعد از طی کردن ۱۰،۰۰۰ کیلومتر مسافت/ ۱۰،۰۰۰ کیلومتر/ ظرفیت بارگیری خودرو به تن

 

لاستیک...

لاستیک خودروهای سنگین باید پس از طی کردن مسافت ۱۷۶،۰۰۰ کیلومتر فارغ از میزان بار حمل شده، تعویض شوند. هر کامیون ۱۸ چرخ نیازمند ۹ جفت لاستیک است. ارزش هر جفت لاستیک نیز اکنون برابر با ۹۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال می‌باشد. به عبارتی رانندگان برای تعویض لاستیک‌های خود نیازمند ۸۱۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال هزینه می‌باشند. در نتیجه هزینه مصرف هر لاستیک در هر کیلومتر برای یک کامیون با بار یک تن برابر با ۲۱۰ریال است.

فرمول محاسبه: (۹ جفت لاستیک/ مسافت طی شده برای تعویض لاستیک/ ظرفیت خودرو به تن) * هزینه خرید هر جفت لاستیک

 

بیمه بدنه...

یک خودرو سنگین به طور متوسط در یک سال مسافتی برابر با ۱۲۰،۰۰۰ کیلومتر را طی می‌کند. هزینه بیمه شخص ثالث و بدنه به ازای هر سال برابر با ۸۸،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال است. که با توجه به میزان کیلومتر طی شده در یک سال، در نهایت هزینه بیمه به ازای طی کردن یک کیلومتر با یک تن بار برابر با ۳۳ ریال خواهد بود.

 

حقوق راننده...

اگر به طور متوسط حق و حقوق یک راننده را در سال ۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال در نظر بگیریم. از طرفی با توجه به اینکه یک خودرو به طور میانگین مسافتی برابر با ۱۲۰،۰۰۰ کیلومتر را در یک سال طی می‌کند، می‌توان به این نتیجه رسید که حقوق یک راننده به ازای طی کردن مسافتی برابر با یک کیلومتر با بار یک تن ۱۳۳ ریال می‌باشد.

 

هزینه تعمیرات و نگهداری...

هزینه تعمیرات و نگهداری یک کامیون ۱۸ چرخ که ۱۲۰،۰۰۰ کیلومتر مسافت را طی کرده است مبلغی معادل با ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال می‌باشد. در نتیجه به طور متوسط هزینه تعمیرات و نگهداری برای یک کامیون با بار یک تن با طی مسافت یک کیلومتر مبلغی برابر با ۷۶ ریال است.

 

استهلاک و افت قیمت...

در نهایت افت قیمت با افزایش سن عمر ۵ درصد قیمت صفر کیلومتر برای هر سال است. با فرض قیمت اولیه ۵،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال این افت قیمت برابر است با ۶۶ ریال.

 

شهر مبدا و مقصد...

باید در تعیین تعرفه هر بارگیری شهر مبدا و مقصد نیز ضریب داشته و مورد توجه قرار گیرد.

 

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران ایالت متحده آمریکا

سهم هر پارامتر از کل هزینه‌های ناوگان طبق جدول زیر ارائه شده است.
 
 

در نتیجه تنها افزایش مسافت و وزن بار سود نهایی رانندگان را افزایش نخواهد داد.

 

چالش‌های پیش روی محاسبه کرایه طبق فرمول ارائه شده

بار دیگر فرمول را مرور می‌کنیم:

کرایه حمل: مسافت پیموده شده * وزن بار * کرایه پایه یک تن بر یک کیلومتر * ضریب مسئولیت بر اساس ارزش کالا و خطر حمل یا بزرگتر بودن بار نسبت به حالت استاندارد

مهمترین بخش این فرمول چگونگی تعیین کرایه پایه یک تن بر کیلومتر ((تعرفه)) است.

ضروری است که نرخ پایه با توجه به میزان مصرف و قیمت واقعی سوخت، لاستیک، حقوق راننده، بیمه، استهلاک سرمایه تعیین شود. در واقع با این فرمول و در نظر گرفتن نرخ پایه، به جای افزایش درصدی سالانه نرخ حمل، کرایه‌ها با توجه به تورم و قیمت کالاهای ضروری رانندگان تعیین می‌شود. این امر باعث خواهد شد که همواره درآمد و مخارج رانندگان با یکدیگر همخوانی داشته و مانع از اعتراضات و اعتصابات شود.

مسافت و وزن بار در فرمول فوق دو شاخص اصلی محسوب می‌شوند. اما ابزار اندازه‌گیری این دو شاخص چیست؟

 

ابزار مورد نیاز برای افزایش دقت در محاسبه کرایه

ناوگان خودرویی نیازمند ابزاری هستند که مسافت را با کمترین خطا اندازه بگیرد. ردیاب‌ها بهترین سخت‌افزار هستند که می‌توانند داده‌های دقیقی را در اختیار مدیران و رانندگان قرار دهند. در این میان برخی از ردیاب‌ها با توجه نوع طراحی خود، قابلیت ثبت داده‌های دیگری از جمله تحلیل رفتار راننده، مکانیزه کردن فرآیند تعمیرات و نگهداری، ثبت محدوده‌های جغرافیایی، ثبت آلارم‌ها، شناسایی رانندگان، ثبت زمان‌های سوخت‌گیری و اهنگ مصرف سوخت…را نیز دارند. این امر باعث شده است مدیران ناوگان علاوه بر ردیابی و ثبت مسافت‌های پیموده شده، اقدام به مدیریت جامع ناوگان خود کنند و هزینه‌های سوخت مصرفی و تعمیرات و نگهداری را نیز کنترل کنند.

 

در نتیجه بهترین ابزار برای ثبت مسافت دقیق پیموده شده در فرمول فوق، ردیاب خودرویی است.

دیگر شاخص مهم این فرمول، وزن محموله است. اندازه‌گیری وزن با دقت بالا، جز با سنسور اندازه‌گیری وزن امکان‌پذیر نیست. به عبارتی سنسور وزن یکپارچه شده با ردیاب نصب شده بر روی خودرو، این امکان را فراهم می‌کند که مدیران از میزان وزن محموله در تمامی نقاط مسیر آگاه باشند. اندازه‌گیری وزن بار در کلیه نقاط، نه تنها دقت محاسبه کرایه را افزایش می‌دهد بلکه امکان سرقت بار حمل شده را نیز کاهش می‌دهد.

 

تنها روش محاسبه دقیق وزن بار، استفاده از سنسور وزن است.

علاوه بر ردیاب و سنسور وزن رانندگان می‌توانند با استفاده از یک نرم‌افزار موبایلی، کارکرد خود را ثبت کرده و خود در مدیریت کردن هزینه‌ها، سوخت مصرفی، تعمیرات و نگهداری و حتی محاسبه نرخ تن بر کیلومتر پیش قدم شوند.

 

چرا باید قانون تن بر کیلومتر پیاده‌سازی شود؟

این روزها شاهد اعتصاب کامیونداران و اختلال در چرخه توزیع سوخت و کالا بوده‌ایم. چرا که بخش وسیعی از حمل‌ونقل کشور از طریق جا به جائی‌های جاده‌ای انجام می‌شود. عادلانه نبودن کرایه‌ها، بالا بودن میزان کمیسیون‌ها، عدم به صرفه بودن تعویض اقلام مصرفی مثل لاستیک و روغن با توجه به میزان کرایه رانندگان، نداشتن بیمه تکمیلی، گران بودن عوارض و لوازم یدکی در عین ثابت بودن کرایه‌ها، نیاز به الگوی محاسبه قانونی کرایه‌ها را الزامی کرده است.

در ایران نیاز به یک سیستم شفاف برای قیمت‌گذاری حمل بار بسیار محسوس است.

باید یک فرمول ریاضی دقیق وجود داشته باشد که با استفاده از آن هزینه‌ها با در نظر گرفتن پارامترها تعیین شود. باروان به عنوان نماینده کانون کامیونداران معتقد است که پارامترها را تنها با فرمول رگرسیون می‌توان محاسبه کرد.

تصویب ضرایب و تعیین دقیق تعرفه با تفاهم دولت، کانون کامیونداران کشور، کانون شرکت‌های حمل‌ونقلی و کارشناسان مربوطه باید صورت گیرد.

راینندگان باید به نرم‌افزاری  دسترسی داشته باشند که از طریق آن قیمت آنلاین و درخواست کد رهگیری ممکن باشد.

 

مزایای اجرای قانون تن بر کیلومتر

تقسیم عادلانه کارمزد‌ها و استفاده هر بخش از یارانه تخصیصی دولت

تاثیر مستقیم به کارگیری این قانون بر زندگی معیشتی رانندگان

کشف هزینه واقعی حمل‌ونقل  جلوگیری از قراردادهای پنهانی

ایجاد یک نظام هماهنگ پرداخت کرایه در سراسر کشور

عدالت در توزیع بار و تقسیم تردد در جاده‌های کشور

افزایش صادرات به وسیله تولیدکنندگان مرزی کشور

کاهش فشار ناشی از یارانه سوخت از شانه‌های دولت

ایجاد شرایط برای کاهش قیمت تمام شده کالاها

ایجاد شرایط رقابت سالم در میان تولیدکنندگان

 

منابع

سایت تین نیوز

سایت بارگستر

سایت باروان

داده‌های مربوط به سوخت مصرفی علاوه بر مصاحبه با رانندگان از طریق داده‌های سامانه مدییت ناوگان دلفین استخراج شده است.

داده‌های مربوط به پروژه کاهش کارکرد درجا خودروهای بازرگانی در آمریکا

فایل ارائه شده سوخت بر مبنای پیمایش

سایت رکنا

سایت آسان پدیا

کلیه اطلاعات مربوط به هزینه‌های خودروهای سنگین با مصاحبه با رانندگان به دست آمده است.