نقش کلیدی دادههای جمعآوری شده خودروهای متصل در افزایش بهرهوری شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو
امروزه کسب و کارها تنها با دانش، اطلاعات به موقع و صحیح و ارتباطات درست پا بر جا خواهند ماند. الکترونیکی شدن و اتوماتیک بودن فرآیندها سرعت تصمیم تا نتیجه را به حداکثر رسانده است. آن چه در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است بازار خدمات پس از فروش خودرو است.
دنیای ناوگان خودرویی هر روز پیشرفت کرده و ماشینها به کامپیوترهایی تبدیل شدهاند که بر روی چهار چرخ در حال حرکت هستند. پیشرفت ناوگان نه تنها عملکرد خودروها را تغییر داده است بلکه عادات رانندگی را نیز بهبود بخشیده است.
اکنون بازار خدمات پس از فروش خودرو آماده تغییرات شگرفی است و در آیندهای نزدیک این صنعت برای ایجاد مزیتهای رقابتی، مجبور به پذیرش مدلهای بازاریابی و فرصتهای جدیدی است که در اختیارش قرار میگیرد. یکی از چالشهای تولیدکنندگان ناوگان خودرویی فروش ناوگان و انتقال مالکیت و در عین حال مسئولیت نسبت به خدمات پس از فروش است.
راهکار پیشنهادی برای کاهش چالش بیان شده، هوشمندسازی ناوگان، استفاده از تکنولوژی خودروهای متصل و به کار گرفتن اطلاعات و دادههای آنها برای ارائه خدمات بهتر است.
این مقاله به بررسی تاثیر خودروهای متصل در بازار خدمات پس از فروش خودرو و راهحلهای ایجاد مزیت رقابتی و سرعت بخشیدن به این خدمات، پرداخته است.
اهمیت خدمات پس از فروش در بازار ناوگان خودرویی
با پیشرفت روز افزون تکنولوژی سود حاصل از فروش خدمات جایگزین سود فروش کالا خواهد شد. امروزه درآمد و سود حاصل از فروش کالا از جمله خودرو، نسبت به گذشته کاهش یافته است. قطعا با پیشرفت ناوگان خودرویی این درآمد و سود، کمتر نیز خواهد شد. در نتیجه بازار خدمات پس از فروش خودرو و درآمد حاصل از آن نقش مهمی در چرخه مالی کارخانجات و عرضهکنندگان خواهد داشت.
خودروهای متصل، کامپیوترهایی چهار چرخ
پایان قرن ۲۰ام و اوایل قرن ۲۱ام اوج به کارگیری کامپیوترها، نرمافزارها و اینترنت در اقتصاد جهانی بوده است. طوری که دیگر حتی در زندگی شخصی نیز نمیتوان بدون اینترنت و کامپیوترها زندگی کرد. خودروها امروزه به کامپیوترهایی سوار بر چهار چرخ تبدیل شدهاند. خودروهای مفهومی دارای بیش از ۵۰ قطعه کامپیوتری هستند و این تعداد هر روز افزایش خواهد یافت. در آیندهای نزدیک ناوگان با برقراری ارتباط با یکدیگر و تبادل اطلاعات روند دریافت خدمات از تامینکنندگان را تغییر خواهند داد و روشهای مبتنی بر ارتباط حضوری جای خود را به ارتباطات آنلاین خواهند داد.
اشاره به این نکته ضروری است که برخلاف تصور عمومی جامعه، ارتباطات آنلاین و بین خودرویی و سازمانی قوانین ایالتی و کشوری را نادیده نخواهد گرفت. به عبارتی تمامی تعیین محدودیتها توسط قوانین کشوری و ایالتی تعیین خواهد شد.
نقش دادهها و اطلاعات در سیستمهای نوین
اطلاعات به عنوان دادههای جمعآوری شده توسط سیستمهای کامپیوتری و دانش به عنوان ساختاری که آنالیز اطلاعات را فراهم میکند قابل اعتماد بودن سیستمهای نوین را افزایش خواهد داد.
ارتباط بین خودرویی و خودروهای متصل
ارتباطات بین ناوگان حجم عظیمی از دادهها را ایجاد میکند که نحوه خدماتدهی را نیز تغییر خواهد داد. هر چند خودروهای متصل و ثبت دادههای واقعی، اثربخشی را افزایش داده و ضمن کاهش هزینهها خدمتدهی را بهبود میبخشد.

مزایای ارتباطات آنلاین بین صاحبان ناوگان و تامینکنندگان
- تهیه کالا و خدمات در هر مکان و زمان توسط مصرف کننده نهایی
- امکان تعیین زمان و مکان دریافت خدمت توسط خود راننده
- عدم نیاز به مراجعه حضوری صاحبان ناوگان
- دریافت بازخورد از مشتریان
- کاهش هزینههای سازمانی
برای آگاهی از خدمات پس از فروش از گذشته تاکنون، نقش خودروهای متصل در خدمات پس از فروش خودرو و دادههایی که در اختیار این واحد قرار میگیرد به لینک زیر مراجعه کنید.